Förstasidan > Aktuellt > Artiklar > Trafikmiljöer Trafikmiljöer Artiklar Vardagslandskap genom tågfönstret 02-07-2020 Genom tågets, bilens eller bussens fönster öppnar sig vardagliga landskap i all sin mångfald bara vi kommer ihåg att iaktta dem. Tuija Mikkonen fotograferade sin resa från Vasa till Helsingfors genom tågfönstret. Bekanta dig med hennes fotoreportage och öppna själv ögonen under din nästa resa och fundera på vad du ser. Varför är utsikten just som den är? Den estetiska upplevelsen av järnvägen och förändringar i dess förutsättningar 22-10-2014 Mikko Itälahti En hurudan upplevelse var tågresan i början av 1900-talet och hur är den idag? Och på vilket sätt har järnvägens omgivning förändrats? Finlands järnvägar är en betydande del av kulturmiljön och en källa till inspirerande reseupplevelser. Malms flygplats igår och idag 21-11-2008 Minna Pesu Malms flygfält var huvudstadsregionens första markflygplats för civil luftfart och en stilren representant för 1930-talets funkis. Flygstationen var sin tids byggnadstekniska mästerverk med armerad betong och höga stationshallar. Gästgiveriet – en plats på vägen mellan avfärd och ankomst 15-08-2007 Jouko Heinonen Gästgiverisystemet började i slutet av 1200-talet då svenska kronan bestämde sig för att ordna med omständigheter för resande. Eftersom det tog tid att resa blev övernattningen, middagen och umgänget en viktig social upplevelse. Stationsplatsen – terminalerna i samhällsstrukturen 15-08-2007 Heikki Kukkonen Järnvägsstationerna har haft en betydande roll på sina orter och de har placerats synligt och centralt i städerna. Nutidens stationer omskapas emellertid, såväl till sin funktion, som byggnad och som livsmiljö. Järnvägsstationer – arkitektur från hundra år 10-08-2007 Pirjo Huvila Järnvägsstationen är mänskornas mötesplats. Den allmännaste stationsmiljön för finländarna är ett stationshus i trä från sekelskiftet med en park, men landets järnvägsstationer bildar ett tvärsnitt av de flesta byggstilarna som tillämpats i Finland. Busstationernas historia 09-08-2007 Riitta Niskanen Under 1920-talet ökade antalet bussar i Finland och därmed uppstod de första busstationerna. Ändringar i både samhället och trafiken samt arkitekturens inriktningar inverkade på hur stationerna utvecklades. Publicerad 17-03-2016 kl. 13.28, uppdaterad 17-03-2016 kl. 13.28 Suomeksi På svenska Ämne: kulturmiljö, trafik Dela: Skriv ut sidan på vår webbplats Trafikmiljöer