Otetaan historia omaksi

Ilana Rimón

Tiesitkö, että Suomessa voi adoptoida myös muinaisjäännöksen tai historiallisen kohteen? Tamperelainen Lielahden koulu on pitänyt huolta läheisestä Lentävänniemen pronssikautisesta röykkiöhaudasta Pirkanmaan maakuntamuseon Adoptoi Monumentti -toiminnan kautta jo usean vuoden ajan. Yhteisvoimin on saatu hoidon tarpeessa oleva kulttuuriympäristökohde uuteen loistoon, pidetty hauskaa ja opittu paljon uutta!

Muinaisjäännös etsii ystävää

Liki satavuotiaan Lielahden koulun ympärillä havisevat vuosisadat. Kasvavasta Tampereen lähiöstä löytyy nykyaikainen kauppakeskus, 1950-luvun rintamamiestaloja, satavuotista teollisuushistoriaa sekä kartano 1800-luvulta. Liki 600 oppilaan yhtenäiskoulu on jopa adoptoitunut oman pronssikautisen hautaröykkiön eli lapinraunion.

Adoptoitu monumentti? Miksei? Vuonna 2009 Lielahden koulun historian ja yhteiskuntaopin opettaja Sami Jaakkola kuuli Pirkanmaan maakuntamuseon tarjoavan muinaisjäännöksiä vapaaehtoistahojen hoidettavaksi. Kohteiden joukossa oli useampikin hautaraunio kävelymatkan päässä koululta. Mikä loistava mahdollisuus ottaa paikallishistoria ja kulttuuriympäristö osaksi koulutyötä.

Sami otti yhteyttä museoon ja neuvottelut aloitettiin saman tien. Koululaisille sopivimmaksi arvioitiin lopulta Lentävänniemen lapinraunio komealla paikalla Näsijärven rantakalliolla. Sopimukset laadittiin ja raunion vuotuishoito siirtyi museolta koululle. Ilmassa oli jännitystä: Kuinka koulun ja muinaisen raunion yhteinen taival lähtisi sujumaan?

Vastuuta ja virkistystä

Idea monumenttien adoptointiin oli kulkeutunut Pirkanmaan maakuntamuseoon alun perin Skotlannista. Ajatus paikallisten osallistamisesta muinaisjäännösten ja yhteisen kulttuuriympäristön hoitoon sai henkilökunnan heti syttymään. Perusteellisen tutkimisen jälkeen selvisi, että sama olisi mahdollista myös Suomessa Museoviraston siunauksella. Adoptoi monumentti -toiminta käynnistyi virallisesti vuonna 2009.

Maakuntamuseon arkeologi Kreetta Lesell ja rakennustutkija Miia Hinnerichsen ovat adoptoinnin kantavia voimia. He etsivät sopivia kohteita adoptioon, esittelevät niitä vapaaehtoisille, valmistelevat sopimuksia, neuvovat ja ohjaavat. Paras palkinto työstä on, kun innokas adoptoijajoukko ja hoidon tarpeessa oleva paikka kohtaavat, kuten Lielahden koulu ja Lentävänniemen lapinraunio.

Lielahden oppilaat
Lielahden koulun oppilaita siivoamassa röykkiön ympäristöä. © Kuva: Ilana Rimón.

Ensimmäisillä käynneillä museon väki oli Samin ja oppilaiden mukana kertomassa kohteesta ja opastamassa käytännön hoitotyössä. Sittemmin koulu on toteuttanut laadittua hoitosuunnitelmaa itsenäisesti. Etenkin 5. luokat ovat vierailleet kohteella ahkeraan, raivanneet ja siivonneet aluetta, poistaneet rikkaruohoja ja tutustuneet samalla niin itse lapinraunioon kuin paikan historiaankin.

Muinaisjäännösten ja rakennetun ympäristön hoito on jatkuvaa työtä. Luokan kokoiselle porukalle se on kuitenkin sekä helppoa että hauskaa, silloin kun kohde on hyvin valittu ja taustatukea saatavilla. Lielahden koulu onkin tehnyt adoptiopäätöksen ”tositarkoituksella”, vuosiksi eteenpäin. Jatkuvuuden takaa sekin, että toiminta lapinrauniolla on mukana myös koulun uudessa opetussuunnitelmassa.

Hoitotiimi liikkeellä

Syksyllä 2015 oli luokanopettaja Anna Salosen viidesluokkalaisten vuoro tehdä hoitokeikka rauniolle. Luokka oli juuri saanut esihistorian jakson päätökseen, ja kaikki 19 oppilasta lähtivät innoissaan katsomaan aitoa pronssikautista kohdetta. Puolet matkasta päästiin julkisilla, puolet käveltiin reippaasti aurinkoisessa syyssäässä. Perillä palkitsivat jännittävä röykkiö sekä upeat maisemat luonnon helmassa.

Ennen hoitotoimiin ryhtymistä Sami käsitteli lasten kanssa lyhyesti paikkaa ja sen historiallista merkitystä. Sitten otettiin saha ja roskapussit esiin. Lapset kiskoivat vauhdilla rikkaruohoja muinaisjäännöksen päältä ja noukkivat alueelta roskia, muutama paksumpi närekin sai kyytiä. Kymmenessä minuutissa kaikki oli valmista. ”Onko jossain vielä hommaa?”, kuului useammastakin suusta.

Muinaisjäännöksen hoitotoimet oli taas vuodeksi suoritettu. Luokalle jäikin vielä hyvin aikaa ottaa valokuvia, nauttia eväitä ja keskustella kaikesta nähdystä ja koetusta, ennen kuin oli aika lähteä kotimatkalle. Anna suunnitteli jo tuovansa oppilaat keväällä paikalle uudestaan, kenties piknikin merkeissä.

Lisätietoja ja linkkejä:

Adoptoi Monumentti –toiminta

Nurkantakana.fi

Julkaistu 3.2.2016 klo 13.37, päivitetty 10.11.2017 klo 9.55