Koulussa

Koulujen ja opettajien merkitystä kulttuuriympäristökasvattajina ei voi korostaa liikaa. Mahdollisuudet erilaisten pienten ja suurten kasvatustekojen toteuttamiseen ovat runsaat. Usein ne ovat lisäksi antoisia sekä oppilaille, opettajille että parhaimmillaan koko kouluyhteisölle.

Kartanonkosken koulu Vantaalla.
Kartanonkosken koulu Vantaalla. © Kuva: Raili Malinen, YHAn kuvapankki.

Vuoden 2016 opetussuunnitelmien perusteet kannustaa ottamaan lähiympäristön ja kulttuuriperinnön mukaan opetustyöhön. Kulttuuriympäristökasvatus sopiikin niin ala- ja yläkouluun kuin toisen asteen opintoihin. Se taipuu moneen, ylittää oppiainerajat ja on omiaan myös laaja-alaisiin oppimiskokonaisuuksiin.

Ideoita, materiaaleja, vinkkejä ja suunnittelutyökaluja löytyy mm. Kulttuurin Vuosikellosta sekä ympäristökasvatuksen materiaalipankki MAPPAsta. Erityistä tukea kouluille antavat monet museot, lastenkulttuurikeskukset sekä järjestöt, mm. Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura. Yhteistyökumppaneita etsiessä kannattaa myös kääntyä paikallisten museo- ja kotiseutuyhdistysten puoleen.

Esimerkkejä aiheesta RSS

Kauhajoki oppimateriaali nosto

Kauhajoella oma arvokas ympäristö toimii oppimisen kohteena

8.8.2017
Omasta lähi- ja kulttuuriympäristöstä saa innostavan ja käytännönläheisen tutkimuskohteen moneen käyttöön. Kauhajoella on julkaistu kaikille avoin oppimateriaalipaketti Hyypänjokilaakson kulttuurimaisemasta.
Lielahden koululaiset adoptoidulla röykkiöllä

Otetaan historia omaksi

3.2.2016
Ilana Rimón
Tamperelainen Lielahden koulu on huolehtinut Lentävänniemen pronssikautisesta röykkiöhaudasta Adoptoi Monumentti -toiminnan kautta jo usean vuoden ajan. Kulttuuriympäristökohde on saatu uuteen loistoon ja samalla on pidetty hauskaa ja opittu uutta.

Julkaistu 24.11.2015 klo 11.23, päivitetty 11.10.2018 klo 13.49